Over Voedzaamvegan.nl

Waarom Voedzaam Vegan en 5 redenen om veganistisch te eten

VoedzaamVegan.nl is een verzameling van gezonde, verantwoorde maar vooral lekkere veganistische recepten. Wij eten zelf nu een aantal jaar 100% plantaardig en krijgen dagelijks dezelfde vragen van mensen om ons heen. Dit inspireerde ons deze website op te zetten en deze vragen hieronder kort te behandelen. Heb je op- of aanmerkingen hierover of over onze recepten, laat het ons weten!
Een aantal van onze recepten is vertaald en kunnen soms rare woorden of zinnen hebben. Laat dit ons a.u.b. weten, dan passen we dit zo snel mogelijk aan!
Frank Schneider

Vooroordelen over veganistisch eten

Er bestaan veel fabels en angsten over veganistisch eten; het zou bijvoorbeeld ongezond, moeilijk, niet lekker, onnatuurlijk en sociaal lastig zijn. Allemaal onjuiste of gemakkelijk op te lossen zaken. Om een objectief en onderbouwd beeld te geven van hoe je een fijn, gezond en gezellig veganistisch leven kunt leiden en heerlijk kunt eten, zijn wij in 2018 VoedzaamVegan.nl begonnen. Veel van de angst punten die worden gevoed door angst voor verandering, luiheid, en de lobby van de agriculturele sector. Om hier een positief, objectief tegengeluid tegen te bieden zijn wij VoedzaamVegan.nl begonnen.

"Veganistisch eten is ongezond"

De agriculturele sector -niet alleen in Nederland- heeft veel invloed op de overheid. De overheid geeft tips over 'gezond eten' aan de burgers en houdt hierbij rekening met de economische belangen van de agriculturele sector. Boeren houden koeien en willen hun melk en vlees verkopen, niet zo handig als deze dierlijke producten niet meer in 'de schijf van 5' zouden staan.
Het feit dat rood vlees bewezen kankerverwekkend is en volgens de World Health Organisation hetzelfde ingeschaald moet worden als het roken sigaretten hindert de overheid niet dit alsnog aan te bevelen. Ook andere dierlijke producten zoals moedermelk van een rund, al dan niet verwerkt tot kaas, kippeneieren en dode vissen zijn niet bewezen gezond voor een mens om te eten. Zeker in ons huidige milieu met antibiotica in de doorgefokte kippen en kwik en plastic in de gekweekte vissen, zijn er extra redenen om aan te nemen dat dierlijke producten beter vermeden kunnen worden.
Wanneer mensen en organisaties die dit aan de kaart proberen te stellen vervolgens worden tegengewerkt door lobbies en propagandacampagnes ("melk; de witte motor [voor kalfjes]" en "kip; het meest veelzijdige stukje [dood wezen]") en 'wetenschappelijke' onderzoeken worden gefinancierd door de zelfde organisaties die de producten verkopen (wc-eend adviseert wc-eend), wordt het gemakkelijk te denken dat dierenleedvrij leven een extremistische, ongezonde hobby is voor mensen die persé zich ergens tegen af willen zetten.
Zo heb je misschien wel eens vernomen dat in plantaardig voedsel te weinig proteïnes (eiwitten) en te weinig vitamine B12 zitten. Maar wanneer je de bronnen van deze claims natrekt blijkt dit overgesimplificeerd of compleet onjuist. Haal je vitamine B12 uit biologische champignons, peterselie, frambozen en zeewier, of als je echt wilt, veganistische suplementen en haal je eiwitten uit peulvruchten, noten, zaden en groenten in het algemeen. Gorillas zijn ook veganistisch, en die krijgen het toch prima voor elkaar flinke spieren op te bouwen zonder dierlijke proteïnes.

Veganistisch eten is gezond

Als je overstapt van een typisch Westers voedingspatroon naar een veganistisch voedingspatroon is het onvermijdelijk dat je meer van andere voedingssoorten zal eten. Wanneer je vervolgens eerlijke, onbewerkte producten eet zal je dagelijks een hogere inname hebben van bepaalde gunstige voedingsstoffen. Een aantal onderzoeken heeft bijvoorbeeld aangetoond dat veganistische voedingspatronen meer vezels, antioxidanten en gunstige plantenstoffen bevatten. Ook bevatten ze meer kalium, magnesium, foliumzuur en vitamine A, C en E (1, 2, 3, 4). Natuurlijk zijn niet alle veganistische voedingspatronen hetzelfde. Een slecht gepland veganistisch voedingspatroon kan leiden tot te weinig essentiële vetzuren, vitamine B12, ijzer, calcium, jodium of zink. Daarom is het belangrijk om weg te blijven van veganistische fastfood met weinig voedingstoffen. Zorg daarom voor een goede basis met nutriëntrijke, pure plantaardige voeding zoals de ingrediënten in onze recepten.
Naast het feit dat je per definitie meer groenten eet wanneer je veganistisch eet, met alle voordelen van dien (goed voor je hart, je hersenen, bloedsuiker, nierfunctie en beschermend tegen talloze ziektes) is het níet eten van dierlijke producten óók nog eens erg gezond. Het risico op ziekenhuisopname of overlijden aan hart- en vaatziekten is 32 procent lager bij vegetariërs dan bij mensen die vlees eten. De gemiddelde cholesterolwaarde van een veganist is ongeveer 133, de gemiddelde vegetarische cholesterolwaarde van een vegetariër is 161 en de gemiddelde cholesterolwaarde van een vleeseter is 210. Studies hebben aangetoond dat veganisten minder vaak depressie en angst hebben dan vleeseters, en meer kans hebben optimistisch over de toekomst te zijn. [bron]

5 Redenen om veganistisch te eten

Wellicht dat voor jou gezondheid de belangrijkste reden is om veganistisch te eten, voor ons is het een combinatie van de onderstaande punten. Wanneer een aantal van deze punten niet zo belangrijk voor je, of jouw situatie, is, zijn er altijd nog genoeg punten over om dierlijke producten te laten staan. Zegt iemand bijvoorbeeld dat zijn kippen een fantastisch leven hebben en je dus zonder gewetenswroeging de eieren ervan kunt eten, is het gezondheidsaspect en het milieuaspect van de kippenoverbevolking nog niet opgelost.

  • Dierenleed Je kunt er niet met een schoon geweten achter staan hoe dieren worden behandeld in onze maatschappij. Al heeft een biefstuk 3 dieren-beschermingssterren. De koe heeft geen natuurlijk leven gehad en is niet natuurlijk gestorven. Ze is door haar hoofd geschoten. (in het gunstigste geval). Ook worden er bijvoorbeeld elk jaar meer dan 500.000.000 kippen vermoord in Nederland. Ook hier willen wij niet medeplichtig aan zijn.
  • Milieu De 500.000.000 kippen, samen met 2.000.000 koeien en 14.000.000 varkens die elk jaar worden omgebracht hebben ook geleefd; gegeten, gedronken en gescheten. Dit heeft meer invloed op de CO2-uitstoot dan al het autoverkeer bij elkaar, zorgt voor meer voedsel- en waterschaarste omdat dieren nu eenmaal meer eten en drinken dan opleveren aan kilo's. De grond en het water wat wordt gebruikt om dieren mee te voeden had ook ingezet kunnen worden om eten voor mensen te produceren. Ook hier willen wij niet medeplichtig aan zijn.
  • Gezondheid Zoals eerder beschreven heeft een plantaardig dieet veel voordelen voor je gezondheid. Vrijwel alle welvaartsziektes kun je (gedeeltelijk) toeschrijven aan dierlijk eten. Ik wil niet dat ik had kunnen voorkomen dat ik ziek zou worden en dat niet heb gedaan omdat ik zo nodig dode dieren of andere dierproducten wilde eten.
  • Bewust leven Wanneer je bewust bezig bent met de keuzes die je maakt in je leven, in dit geval over eten, maak je automatisch gemakkelijker de juiste keuze. Over 100 jaar zal men refereren aan mensen uit onze tijd als 'die mensen die nog dieren gebruikten en doodden' zoals wij nu over slavendrijvers van 200 jaar geleden praten. Wij beginnen alvast met aan de 'right side of history' te staan.
  • Het is gemakkelijker dan je denkt Als je een poosje de verpakkingen in de supermarkt scant en een aantal nieuwe recepten probeert, went veganistisch heel snel. Wij bij VoedzaamVegan.nl hoeven er bijna niet meer bij na te denken en onze keuzes zijn juist verruimd door het bewuster met eten bezig te zijn. Sociale situaties zijn voor 'de ander' lastiger dan voor jou omdat ze met hun eigen voedingspatroon worden geconfronteerd. Het is zoals je moeder vroeger al zei: Als zij allemaal in de sloot springen, doe jij het dan ook? (hint: nee)

Conclusie

Doe het, probeer het, ervaar het zelf en oordeel zelf. Met elk van onze recepten heb je in ieder geval al een goede start. Veganistisch eten is geen dieet, het is een keuze, een levensstijl. Het betekent niet dat je meteen een 'alternatief' persoon bent, in paranormale chakralistische aura's hoeft te geloven en je niet meer mag scheren (maar doe vooral waar je je fijn bij voelt) en iedereen die je kent en zijn moeder hoeft te overtuigen. Geef er zelf invulling aan en incorporeer het als klein maar belangrijk deel in jouw identiteit.

Zoek een recept

Meer dan 400 supermarktvriendelijke, lekkere, gemakkelijke en gezonde veganistische recepten.

Over mij

Frank Schneider

Is veganistisch eten gezond? Is veganisme gezond? Krijg je als veganist voldoende voedingstoffen binnen? Er is veel onduidelijkheid over vegan eten. Planten zijn een bron van vegan Proteïne (eiwitten), Vegan vitamine B12, Veganistisch ijzer en ga zo maar door; alles zit in plantaardig eten. De voedingswaardes in onze veganistische recepten zijn gespecificeerd zodat je zelf kunt zien hoe voedzaam en gezond de gerechten zijn. Of je nu wilt afvallen, gezonder wilt leven, beter voor het milieu wilt leven, dierenleed wilt verminderen of gewoon wilt experimenteren. Onze veganistische recepten helpen je erbij.

Populaire Recepten en Posts
Romige Risotto Van Gerst Met Tomaten En Erwten
Romige Risotto Van Gerst Met Tomaten En Erwten

Zaterdag 16-11-2019

Gebakken Zwarte Rijst En Shiitake Paddestoelen
Gebakken Zwarte Rijst En Shiitake Paddestoelen

Donderdag 14-11-2019

Gebakken Tempeh In Pittige Tomatensaus
Gebakken Tempeh In Pittige Tomatensaus

Maandag 11-11-2019

Zwarte Bonen Sla Bundels
Zwarte Bonen Sla Bundels

Vrijdag 08-11-2019

Chef-kok Frank's Artisjok Linzen Brood Met Pruimketchup
Chef-kok Frank's Artisjok Linzen Brood Met Pruimketchup

Dinsdag 05-11-2019

Kookboek E-book

444 Exlusieve Voedzame Vegan Recepten.

Koop nu